kursramar 2017-2018

KURSRAMAR
för
Arbetarrörelsens Folkhögskola
i Göteborg och Viskadalen

Läsåret 2017/2018
(Senast ändrad: 2017-09-02)

Innehållsförteckning :

1. Välkommen till oss!

  • Vi som jobbar på AFiG
  • Hur vi jobbar på Arbetarrörelsens Folkhögskola i Göteborg och Viskadalen
  • Tidsramar för läsåret
  • Frånvaro
  • CSN – rapportering

2. Allmän kurs på Gymnasie- och grundnivå

  • Tre inriktningar på gymnasienivå: Människan, Samhället, Världen
  • Bro-kurs på grundnivå
  • Ämnesplan
  • Gemensamma schemabrytande aktiviteter

3. Deltagarinflytande och demokratiarbete

  • Kanaler för skolans demokratiarbete
  • Utvärdering

4. Behörigheter, studieomdömen och studieintyg.

  • Behörighet för vidare studier
  • studieomdömen
  • studieintyg

5. Stöd i studierna

  • IT
  • Bibliotek
  • Assistenter
  • Studiecafé
  • Utvecklingssamtal
  • Studie- och Yrkesvägledare
  • Kurator

6. Studiemiljö och trygghetspolicy

  • Sekretess/Arkivering/Foto
  • Fusk
  • IT
  • Drogpolicy
  • Diskriminering
  • Avstängning

 

 1. Välkommen till oss på Arbetarrörelsens Folkhögskola i Göteborg och Viskadalen – AFiG på Järntorget 7 i Göteborg!

 

Vi som jobbar på AFiG

Pedagogisk personal

Susanne Axelsson: Grundkurs, Svenska
susanne.axelsson@vsaf.nu

Laura Moradi: Grundkurs, Engelska, SMF
laura.moradi@vsaf.nu

Emma Duberg: Människan, Elevassistent
emma.duberg@vsaf.nu

Natalia Merino: Människan, Fontänen
natalia.merino.torres@vsaf.nu

Sölvi Brädefors: Människan, Svenska, SMF
solvi.bradefors@vsaf.nu

Eva Moberg: Samhället, Svenska, Framtidsspår
eva.moberg@vsaf.nu

Carl-Gunnar (C-G): Samhället, Matematik, Naturkunskap
carl-gunnar.haglund@vsaf.nu

Emma Strid: Världen, Elevassistent
emma.strid@vsaf.nu

Björn Elgquist: Världen, Svenska, Kritiska studier, Hi/Re/Proj
bjorn.elgquist@vsaf.nu

Kristina Hedmark: Engelska, Svenska
kristina.hedmark@vsaf.nu

Lisbeth Hansson: Engelska, Bibliotek, Fontänen
lisbeth.hansson@vsaf.nu

Matilda Liljedahl: Svenska, Fontänen
matilda.liljedahl@vsaf.nu

Sunniva Sofina: Engelska, Etablering, SMF
sunniva.sofina@vsaf.nu

Hans Nyberg: Matematik, Framtidsspår
hans.nyberg@vsaf.nu

Lina Forsberg: Etablering, SMF
lina.forsberg@vsaf.nu 

Ola Spek: Etablering
ola.spek@vsaf.nu

Talat Ibrahim: Etablering
talat.ibrahim@vsaf.nu

Deltagarvård

Lina Forsberg: SYV
lina.forsberg@vsaf.nu

Emma Strid: Specialpedagog
emma.strid@vsaf.nu

Administration/IT/Värdinna/Lokalvård

Annika Öhrn: Administratör
annicka.ohrn@vsaf.nu

Arash Afaghi: IT-tekniker
arash.afaghi@vsaf.nu

Susan  Ghanayem: IT och Vaktmästeri
susan.ghanayem@vsaf.nu

Hans Nyberg: Ping-Pong
hans.nyberg@vsaf.nu

Azar Mohammadiyeh: Värdinna
azar.mohammadiyeh@vsaf.nu

Hassan  Osmanovic: Lokalvård

Rektorskap/Ledning

Saied Roshan: Studierektor
saied.roshan@vsaf.nu

Magnus Linder: Rektor
magnus.linder@vsaf.nu

Joakim Hjelm: Skolchef
joakim.hjelm@vsaf.nu

Hur vi jobbar på Arbetarrörelsens Folkhögskola i Göteborg och Viskadalen

 

På Arbetarrörelsens Folkhögskola i Göteborg arbetar vi med vuxenutbildning utifrån arbetarrörelsens värderingar om jämlikhet och statens syfte med folkbildningen som innefattar att:

  • Stärka och utveckla demokratin i Sverige.
  • Göra det möjligt för en mångfald människor att påverka sin livssituation och skapa engagemang för att delta i samhällsutvecklingen.
  • Utjämna utbildningsklyftor och höja utbildnings- och bildningsnivån i samhället.
  • Bredda intresset för och öka delaktigheten i kulturlivet.

På folkhögskolan gör vi detta genom att låta undervisning och verksamhet utgå ifrån deltagarnas närvaro och aktiva deltagande i gruppen med fokus på den muntliga kommunikationen. Vi utgår från deltagarnas behov, kunskaper och erfarenheter och du som deltagare kan själv vara med och påverka din utbildning.

Tidsramar för läsåret

Hösttermin:    170817 – 171220 (18 veckor)

Vårtermin:     180108 – 180608 (22 veckor)

Lovdagar (som inräknas i kurstiden)

Hösten 2017:

Höstlov vecka 44 – 3 lovdagar (30-okt – 1-nov) + 2 självstudiedagar (2-nov – 3-nov)

Våren 2018:

Sportlov vecka 07 – 5 lovdagar (12-feb – 16-feb)

Påsklov vecka 14 – 4 lovdagar (3-apr – 6-apr)

Klämdag vecka 18 (30-april) (Kompensationsledigt för delaktighet i öppet hus)

Klämdag vecka 19 (11-maj) (Kompensationsledigt för delaktighet i öppet hus)

Frånvaro

Vid frånvaro görs anmälan till skolan på morgonen samma dag fram till 09:00 via registrering på PingPong eller på telefon 031–7970177.

Vid sjukdom skall du, dessutom, redan första dagen sjukanmäla dig till Försäkringskassan på telefon 0771-524524 eller på www.fk.se. Du skall också friskanmäla dig till Försäkringskassan och skicka in eventuella läkarintyg till dem. Vi på Afig vill inte ha några läkarintyg.

Vid Vård av barn och Vård av nära anhörig skall du kontakta CSN och inte Försäkringskassan.

CSN-rapportering

Deltagare som vill ha studiemedel från CSN måste själv ansöka om detta på CSNs hemsida www.csn.se och efter beslut lämna in en studieförsäkran via deras hemsida.

Den studerande är skyldig att själv anmäla förändringar som påverkar dennes rätt till studiemedel. Bland annat ska den studerande anmäla till CSN om hen avbryter sina studier, gör uppehåll i sina studier under minst 7 dagar eller byter utbildning.

Under studieperioden är skolan skyldig att löpande lämna in uppgifter till CSN om frånvaro, avbrott eller andra ändringar under terminen.

Notera att CSN kan dra in ett beviljat studiestöd eller sänka ersättningen om den studerande inte anses studera på heltid. Vid studieavbrott kan CSN kräva en omedelbar återbetalning.

 


  1. Allmän kurs på gymnasie- och grundnivå

 

Tre inriktningar på gymnasienivå: Människan, Samhället, Världen

Grundkrav för den Allmänna kursen på gymnasienivå är behörigheten Svenska grund.

Ämnena Svenska, Engelska och Matematik läses nivågrupperat beroende på deltagarens tidigare behörigheter och kan ge behörigheter på olika nivåer (Svenska 1/2/3, Engelska 4/5/6, Matte 1b/2b).

Om man tidigare har uppnått Eng B/Eng 6, läser man ämneskursen Kritiska studier.

(uvt = 40 min. undervisningstimmar/vecka)

 

Människan – Kursansvariga Sölvi och Natalia

Temastudier: Historia/Religion     12,5 uvt

Svenska     4,5 uvt

Engelska     4,5 uvt

Matematik     4,5 uvt

Demokrati-tid     2 uvt

Hälsoaktiviteter     2 uvt

Studierna ger möjlighet att få behörigheter i Historia 1b och Religionskunskap 1 samt Svenska, Engelska och Matte på den nivå man läst.

 

Samhället – Kursansvariga Eva och Carl-Gunnar

Samhällskunskap     8,5 uvt

Naturkunskap     4 uvt

Svenska     4,5 uvt

Engelska     4,5 uvt

Matematik     4,5 uvt

Demokrati-tid     2 uvt

Hälsoaktiviteter     2 uvt

Studierna ger möjlighet att få behörigheter i Samhällskunskap 1b och Naturkunskap 1b samt Svenska, Engelska och Matte på den nivå man läst.

 

Världen – Kursansvariga Björn och Emma Strid

Behörighet i Samhällskunskap 1b krävs för studier på inriktning Världen.

Samhällskunskap     8,5 uvt

Höst:Naturkunskap/Historia     4 uvt

Vår:Religion/Projekt     4 uvt

Svenska     4,5 uvt

Engelska     4,5 uvt

Matematik     4,5 uvt

Demokrati-tid     2 uvt

Hälsoaktiviteter     2 uvt

Under höstterminen väljer deltagaren inriktning Naturkunskap eller Historia.

Under vårterminen väljer deltagaren inriktning Religion eller annan tillvalskurs av alternativt Naturkunskap 1 eller Projektstudier.

Obs! Om deltagaren väljer inriktning Naturkunskap 2 under höstterminen krävs att deltagaren under vårterminen väljer Projektstudier med inriktning på Naturkunskap, för att uppnå Naturkunskap 2.

Studierna ger möjlighet att få behörigheter i Samhällskunskap 2 samt Naturkunskap 2, Historia 1a1 eller Religion 1 beroende på val, samt Svenska, Engelska och Matte på den nivå man läst.

 

Bro-kurs på grundnivå – Kursansvariga Susanne och Laura

Grundkrav för den Allmänna kursen på grundnivå är behörigheten SFI D.

Temastudier:

Samhällskunskap, historia, religion     12,5 uvt

Svenska     4,5 uvt

Engelska     4,5 uvt

Matematik     4,5 uvt

Demokrati-tid     2 uvt

Hälsoaktiviteter     2 uvt

Om du ligger på en högre nivå än grund i något av ämnena svenska, engelska eller matte har du möjlighet att läsa på gymnasienivå tillsammans med de andra deltagarna på skolan.

Studierna ger möjlighet att få grundbehörighet i Svenska, Engelska, Matte, Samhällskunskap, Religion och Historia.

Ämnesplan

Varje enskild lärare ska presentera en preliminär ämnesplan i de ämnen hen är ansvarig för i starten av kursen. En översiktsplan för temastudierna ska presenteras innan starten av varje temaperiod. Ämnesplanen ska ange en tydlig tidsplan och förklara kursmålen för deltagarna.

Gemensamma schemabrytande aktiviteter

Under läsåret kommer det ordinarie schemat ibland att brytas för andra aktiviteter än ämnesstudierna. Det kan ske klassvis eller vara något som hela skolan gör tillsammans. Aktiviteterna är obligatoriska och inräknas i din närvaro/frånvaroregistrering.

Temadagar

FN-dagen, Internationella kvinnodagen och Första Maj uppmärksammas på skolan genom särskilda Temadagar. Andra temadagar är Kura Gryning och Världsbokdagen som uppmärksammar litteraturen. Vi har också temadagar som fokuserar på hälsa såsom friluftsdagar med sportaktiviteter eller naturupplevelser. Deltagarna kan föreslå och (efter beslut i kursrådet, se kap 3) genomföra andra temadagar.

Filmveckan

Göteborgs Internationella Filmfestival tar plats årligen under februari månad och i anslutning till denna planerar vi undervisning som innefattar att film på festivalen för att öka sina kunskaper om filmkultur och filmproduktion.

Aktivitetsvecka

Aktivitetsveckan är en möjlighet för klasserna att koppla studierna till studiebesök eller olika former av längre eller kortare utflykter. Planeringen, genomförandet och efterarbetet sköts av deltagarna och lärarna i respektive klass och ska ha ett klart syfte och mål med koppling till studierna.

 

 


  1. Deltagarinflytande och demokratiarbete

                                                                                                            

På AFiG värnar vi demokratins värderingar och principer och tycker det är viktigt att våra deltagare kan påverka och ha inflytande över sina studier på skolan och därför har vi på skolan ett omfattande arbete med demokrati och utvärdering.

Kanaler för skolans demokratiarbete 

Klassens mötestid/Klassråd

En gång per vecka träffas klassen och får information om studierna/skolan av kursansvarig. Här finns även tid för utvärdering av studierna. Klassråd utan lärare genomförs även med fördel så att deltagarna fritt kan diskutera hur de kan få ut det bästa möjliga av sina studier på skolan.

Kursråd                                                                                              

Kursrådet kan behandla alla frågor som rör skolan samt beslutar om gemensamma aktiviteter. Frågorna kan ha kommit från klassråden, kommittéerna eller studerandekåren. Kursrådet består av deltagar- och lärarrepresentanter från alla årskurser samt en representant för skolledningen. Kursrådet träffas en gång i månaden på schemalagd demokratitid efter Klassråd, men kan också utnyttja annan ledig tid.

Kursrådet kan utöver skolans kommittéer tillsätta ytterligare kommittéer och arbetsgrupper.                

Studerandekår                                                                                    

Alla deltagare på skolan bildar en studerandekår. Skolan ger utrymme och förutsättningar för att deltagarna på skolan skall organisera möten för att kunna diskutera frågor som rör skolan utan att skolans personal är närvarande.

Studerandekåren ges tid att sammanträda en gång i månaden på schemalagd demokratitid efter Klassrådet, men kan också utnyttja annan ledig tid.

Skolan har som ambition att stödja och uppmuntra aktiviteter som Studerandekåren vill genomföra. Frågor som tas upp i Studerandekåren kan sedan föras vidare i skolans Kursråd eller kommittéer.        

Skyddsråd                                                                     

I varje årskurs utses ett studerandeskyddsombud som tillsammans med personalombud i början av läsåret får utbildning för sitt uppdrag av skolan för att kunna uppmärksamma skolans arbetsmiljö. Genom att observera lokaler och deltagarnas och personalens hälsa på skolan med stöd av skyddsronder som leds av rektor en gång per termin, bidrar ombuden med synpunkter till rektor.  (se Studerandevårdsplanen i SRS). Två av de utsedda studerandeskyddsombuden skall ingå i skolans skyddskommitté (Arbetsmiljölagen 6 kap §8).                                                                 

Skolans kommittéer                                                                                                 

Kommittéerna består av deltagar och lärarrepresentanter från alla årskurser. De diskuterar olika aktiviteter och kostnader före deras genomförande och söker därefter pengar hos Kursrådet. Kommittéerna träffas på schemalagd demokratitid efter Klassråd, men kan också utnyttja annan ledig tid. Föreslagna kommittéer för läsåret 2017-2018 är:                                                                                           

Hälsa och Friluftskommitté:

Uppgift: Frilufts- och hälsokommitténs uppgift är att planera olika hälsoaktiviteter, som sker under verksamhetsåret samt att planera friluftsdagar.

Syfte: Att främja deltagarnas och personalens välbefinnande och hälsa. Att ge deltagarna möjlighet att under trevliga former tillsammans med personalen utöva olika sorters aktiviteter, såväl fysiska, sociala som kreativa.               

Kulturkommitté

Uppgift: Kulturkommitténs uppgift är att planera gemensamma kulturaktiviteter under läsåret. Kulturkommittén ansvarar även för arrangemang kring terminsavslutningar.

Syfte: Att väcka deltagarnas intresse för att ta del av samhällets kulturutbud samt att under trevliga former erbjuda kulturaktiviteter på skolan.

Cafékommitté

Uppgift: Caféet drivs av anställd personal från skolan. Kommittén skall följa och stödja verksamheten och komma med förslag till utbud eller annat som berör caféet.
Klasserna kan på eget initiativ sälja ett kompletterande utbud exempelvis hembakta kakor eller måltider. Eventuellt överskott, när kostnaderna räknats av för detta, tillfaller då klasskassan.

Syfte:   

  • att medverka till att deltagarna får ett önskvärt utbud av kaffe, te och något tilltugg under skoldagen
  • att bidra till en Hållbar Utveckling, genom att i största möjliga utsträckning stödja ett ekologiskt och Fair-trade-märkt utbud
  • att medverka till att skapa större samhörighet mellan klasserna

Bibliotekskommitté

Uppgift: Bibliotekskommitténs uppgift är att aktivera deltagare som vill arbeta med utveckling av bibliotekets  pedagogiska roll samt policyfrågor för biblioteket.

Syfte: Att främja deltagarnas engagemang i och förståelse för biblioteket med dess medier som ett utvecklande redskap i studier och allmänt kunskapssökande.

Solidaritetskommitté

Uppgift: Solidaritetskommitténs uppgift är att att aktivera deltagare i solidaritetsarbete genom att ansvara för olika aktiviteter rörande solidaritet som t. ex. insamlingar, temadagar och informationsspridning på skolan rörande Mänskliga Rättigheter, solidaritet och Hållbar Utveckling. Kommitteén bestämmer själva inriktning och verksamhet.

Syfte: Att främja deltagarnas engagemang i och förståelse för andra människors utsatta situationer.

 

 

Utvärdering

Utvärdering av skolans arbetet sker löpande i olika form under läsåret.

  • Undervisningen skall utvärderas löpande genom samtal under klasstid, med enskilda samtal med kurslärare eller genom enkäter i de olika ämnena under terminen.
  • Skolan som helhet utvärderas genom besvarande av “Rio-enkät” samt av personalen efter vårterminens slut.

 

 


  1. Behörigheter, studieomdömen och studieintyg

Behörighet för vidare studier

 

Grundläggande behörighet för högskolestudier eller yrkesutbildning har den som på folkhögskola genomfört

  • tre år på folkhögskola
  • två år på folkhögskola som bygger på minst ett års gymnasiestudier
  • två år på folkhögskola som bygger på grundskola och minst ett års arbetslivserfarenhet
  • ett år på folkhögskola som bygger på minst två års gymnasiestudier

samt uppnått kunskaper motsvarande lägst godkänd nivå i följande gymnasiala kurser

för yrkeshögskolan:

Svenska 1 eller svenska som andraspråk 1

Engelska 5

Matematik 1a, b eller c

Samhällskunskap 1a1

Naturkunskap 1a1

Historia 1a1

Religionskunskap 1

för universitetsstudier:

Svenska 1, 2 och 3 eller svenska som andraspråk 1, 2 och 3

Engelska 5 och 6

Matematik 1a, 1b eller 1c

Samhällskunskap 1a1

Naturkunskap 1a1

Historia 1a1

Religionskunskap 1

Särskild behörighet

Utöver den grundläggande behörigheten kan olika högre utbildningar ställa mer specifika kurskrav eller ämneskrav. Det kallas särskilda behörigheter till högskolestudier eller förkunskaper till yrkeshögskolan.

Studieomdöme

Minst 75 % närvaro av den totala studietiden krävs för att få studieomdöme.

Följande kriterier vägs in i begreppet studieförmåga:

  • Kunskaper och färdigheter och utveckling av dessa
  • Förmåga till analys, bearbetning och överblick
  • Ambition, uthållighet och förmåga att organisera studierna
  • Social förmåga

Studieomdömet fördelas på olika skalsteg:

Utmärkt studieförmåga (4)

Mycket god – Utmärkt studieförmåga (3,5)

Mycket god studieförmåga (3)

God – Mycket god studieförmåga (2,5)

God studieförmåga (2)

Mindre god – God studieförmåga (1,5)

Mindre god studieförmåga (1)

Studieintyg

I slutet av studieåret utfärdas ett intyg över avslutade ämneskurser där närvaron varit minst 75%.

Om deltagarens totala närvaro understiger 75% ges endast ett intyg att deltagaren varit inskriven på skolan. I undantagsfall kan möjlighet ges att komplettera ämnen så att det motsvarar en närvaro på 75%.

 

 


  1. Stöd i studierna

Skolan erbjuder olika former av stöd för deltagarna under deras studietid på skolan, allt från IT resurser och bibliotek till assistenter och studiecafé. Alla deltagare har även tillgång till utvecklingssamtal med lärare och samtal med kurator och studie och yrkesvägledare.

IT

Arbetarrörelsens folkhögskola vill vara en del av det papperslösa samhället och därför kommunicerar vi via internet och arbetar med stöd av datorer och I-pads.

  • Alla deltagare måste ha en iPad för att kunna kommunicera med lärare, skriva och göra uppgifter på samt läsa och söka information. Om man inte har någon kan man hyra en I-pad via skolan som sedan kan köpas ut vid årets slut.
  • Pingpong är vår lärplattform. Det är efter klassrummet den viktigaste kanalen för information och kommunikation mellan alla på skolan. Du hittar uppgifter och läsmaterial i pingpong. Lärare och deltagare noterar och följer frånvaron i pingpong.
  • Urkund är en digital tjänst som skolan använder för att kontrollera att inlämnade uppgifter inte är kopior av vad någon annan har skrivit. Detta är för att stötta deltagarna i att lära sig att utveckla och använda egna tankar och språk.

Bibliotek

Skolans bibliotek

  • Utgör en pedagogisk resurs för skolans lärare och deltagare genom sitt utbud
  • Är en resurs vid undervisning i informationssökning
  • Speglar skolans profil och kursutbud med sitt utbud
  • Erbjuder media (böcker, tidningar, tidskrifter samt databaser) som speglar aktuell kultur- och samhällsdebatt, skönlitteratur och fakta.
  • Bevakar och tillhandahåller fackförbundens tidskrifter och övrig utgivning
  • Förmedlar tal- och punktskriftsböcker via Legimus till de som har en lässvårigheter
  • Bjuder in till en avkopplande, kulturell och dynamisk studiemiljö
  • Hoppas väcka läslust och nyfikenhet

Assistenter

Skolan har assistenter tillgängliga under vissa lektioner samt vissa eftermiddagar i veckan för deltagare som har behov för extra stöd och struktur.

Studiecafé

Måndag till torsdag mellan 14.30 och 16.00 finns lärare och/eller assistenter i caféet för att stötta deltagarna i deras studier. Alla är välkomna. Studiecaféet är frivilligt men skolan uppmuntrar till att deltagarna utnyttjar resursen regelbundet för att lyckas med sina studier. Det finns också möjlighet att starta egna studiegrupper.

Utvecklingssamtal

Under utvecklingssamtalen som sker en gång per termin träffas deltagare och lärare och går igenom deltagaren ligger till i sina studier. Deltagaren får även ett preliminärt omdöme och vägledning om vad som eventuellt behöver utvecklas.

Studie och Yrkesvägledare – SYV

Skolan erbjuder en SYV för att stötta deltagare med att planera och förbereda för fortsatta studier.

SYV finns tillgänglig för samtal alla dagar i veckan på SYVs rum i entrén.                 

Kurator

Kuratorn finns på skolan två förmiddagar i veckan för att stötta deltagare då livet runt skolan påverkar studierna negativt. Samtal med kurator sker under sekretess och i kuratorns rum i entrén.

 


  1. Studiemiljö och trygghetspolicy

 

Vi är varandras studiemiljö. Det betyder att vi har ett gemensamt ansvar för att alla ska uppleva sin studiemiljö som trygg och tillåtande.

Sekretess/arkivering/foto

På skolan gäller inte sekretess, utom i samtal med kurator och i särskilda fall såsom skyddad identitet.

Skolan arkiverar ansökningshandlingar och intyg.

Vid olika tillfällen fotar vi på skolan och lägger upp bilder på vår hemsida eller vår facebooksida, om du inte vill vara med på dessa bilder är det viktigt att du meddelar oss på förhand.

Fusk

Fusk kan exempelvis innebära att kopiera texter och återge dem som sina egna, utan att bearbeta eller skriva om med egna ord, att inte visa att man citerar eller att inte ange källa på var man hämtat sin information. Medvetet fusk kan leda till avstängning.

IT

Användande av I-pads och skolans nätverk till olagliga aktiviteter eller kränkande och diskriminerande aktiviteter är inte tillåtet och kan leda till avstängning.

Drogpolicy

Droger får inte förekomma i skolans lokaler varken under eller efter studietid. Om en deltagare kommer till skolan påverkad tas åtgärder som kan leda till avstängning.

Diskriminering

Diskriminering, det vill säga kränkande behandling eller missgynnande av någon, får inte ske på skolan. Diskriminering på någon av följande grunder kan leda till avstängning:

  • kön
  • könsidentitet eller könsuttryck
  • hudfärg eller etnisk tillhörighet
  • religion eller annan trosuppfattning
  • funktionsnedsättning
  • sexuell läggning
  • ålder

Avstängning

Avstängning av deltagare kan ske om deltagaren brutit mot skolans regler och policys. Följande kan leda till avstängning:

  • Droganvändning eller påverkan på skolans område
  • Hantering av droger
  • Missbruk av skolans datanät
  • Stöld
  • Rasistiska, sexistiska eller andra diskriminerande eller kränkande handlingar i ord och/eller handling
  • Hot och handlingar som åstadkommer fysisk skada på annans eller skolans egendom
  • Hög och oredovisad frånvaro från undervisningen.
  • Medvetet fusk