Digital opinionsbildning - för arbetarrörelsen
Det är svårt att överskatta betydelsen av opinionsbildning och deltagande i samhällsdebatten på sociala medier. Oavsett vem du är och var i världen du bor så har du idag tillgång till en egen kommunikationsplattform. Det gäller att använda den med klokskap, engagemang och förnuft.
Snabbfakta
Nästa kursstart:
12 augusti 2024
studietakt:
Kvartsfart 25%
kurstid:
12 augusti - 13 december 2024
internat:
20-22 september, 8-10 november & 6-8 december.
studieform:
Distansstudier
kursansvarig:
Rasmus Andersson
Kursledare:
Karl Anders Lindahl & Emil Nordfjell
Om kursen
Denna kurs rustar dig med både insikter, färdigheter och tips för att stärka din och din organisations genomslagskraft i de digitala kanalerna. Från hur du formulerar budskap på ett slagfärdigt och anpassat sätt – till hur du får riktigt bra spridning på dem. Du får även lära dig hantera näthat och troll på sociala medier.
AiP Medias erfarna digitala strateger Karl Anders Lindahl och Emil Nordfjell håller i denna unika kurs, som primärt riktar sig till dig som är medlem eller aktiv inom arbetarrörelsen.
Inga förkunskaper krävs, men det är en fördel om du har viss vana vid att följa eller själv göra inlägg på sociala medier, och en vilja att utveckla detta. Kursen är särskilt lämplig för dig som har särskilt intresse för digital opinionsbildning och/eller har ansvar för att driva din organisations närvaro på sociala medier: X, Facebook, Instagram, Tiktok m.m. – och/eller egna hemsidor och plattformar.
I kursen ingår viss enklare kurslitteratur, genomgångar på lektionerna, spännande gästföreläsare samt egna arbetsuppgifter och grupparbeten.
Kurstid
12 augusti – 13 december 2024
Kursen är en folkhögskolekurs och löper över en termin och motsvarar studier på kvartsfart (25%) och kommer ha tre internat på vackra Viskadalens Folkhögskola.
Uppstartsmöte
- 12 augusti – digitalt (tid kommer)
Internathelger
- 20-22 september
- 8-10 november
- 6-8 december
Avslutningsmöte
- Digitalt – datum och tid kommer under kursen.
Plats
Ansökan
Ansöker till kursen gör du via länk här på sidan.
Upplever du problem med ansökan kan du kontakta vår deltagaradministratör Marie Claesson på marie.claesson@vsaf.nu
Antagning
Inga förkunskaper krävs mer än det du kan läsa om längre upp i texten. Blir du antagen till kursen, utgår vi från att du deltar aktivt i utbildningen.
Besked om antagning ges löpande.
Ekonomi
Deltagaren står för kost, logi, resor och eventuell litteratur.
Priser är per internat.
Paket – del i tvåbäddsrum | 2 730 kr/person |
Enkelrumstillägg | 815 kr/person |
Paket – Ej logi | 1 690 kr/person |
Information om vad som ingår i de olika paketen HÄR
Finansiering
En folkhögskolekurs är alltid avgiftsfri men du behöver betala för kost och logi.
Det finns flera möjligheter att skaffa finansiering till våra politiska kurser om du inte själv har möjlighet från egen ficka.
Ställ frågan till din fackliga avdelning, din arbetarekommun eller ditt partidistrikt.
Om du inte får finansiering därifrån kan du också söka vårt eget stipendium ur Thage G Petersons stipendiefond, som delas ut till några deltagare varje termin.
Praktiskt/Finansiering
Kursgårdsinformation: Viskadalens Folkhögskola
Studeranderättslig standard: Studeranderättslig standard
Avbokningsregler: Avbokningsregler Viskadalens Folkhögskola
Thage G Petersons Stipendiefond
Viskadalens Folkhögskola har instiftat Thage G Petersons Stipendiefond för att kunna stödja deltagare på våra politiska kurser som inte kan finansiera avgifter för mat och logi själva eller inte kunnat finansiera internatkostnaden genom den organisation där de är aktiva.
Läs mer och ansök om stipendium HÄR
vi som jobbar med digital opinionsbildning
![](https://xn--a-folkhgskolorna-swb.se/wp-content/uploads/2022/08/thumbnails/rasmus-anderssonsvweb-10196-300x300.jpg)
![](https://xn--a-folkhgskolorna-swb.se/wp-content/uploads/2024/05/thumbnails/emil-nordfjellweb-11808-300x300.jpg)
Emil Nordfjell
Digital strateg AiP
![](https://xn--a-folkhgskolorna-swb.se/wp-content/uploads/2024/05/thumbnails/karl-anders-lindahlweb-11809-300x300.jpg)
Karl Anders Lindahl
Digital strateg AiP